Húsvéttól Szent Iván éjjeléig a világszínház ünnepi találkozópontjává válik Budapest és Magyarország. 2023. április 1. és július 1. között 35 ország 200 társulata érkezik hazánkba a 10. Nemzetközi Színházi Olimpia keretében. A magyarországi olimpiához csatlakozó budapesti és a vidéki teátrumok egy külföldi és egy határon túli produkciót fogadnak – hogy melyeket, arról ők maguk döntenek. Így
a Magyarországgal szomszédos országok magyar nyelvű színházi műhelyei is részesei lehetnek az eseménynek,
a külföldi társulatok meghívása pedig tartós nemzetközi kapcsolatok kialakulását jelentheti a magyar teátrumok számára. A színházi olimpia programjai között találunk prózai, zenés és táncelőadásokat, gyermek- és ifjúsági színházi darabokat is.
Pataki András, a kulturális tárca helyettes államtitkára közölte: a magyar állam négymilliárd forinttal támogatja a nagyszabású kulturális eseményt. Korábbi tervek szerint ennél valamivel nagyobb összeget kaptak volna a szervezők, de az energiaválság miatt kénytelenek voltak csökkenteni a keretet.
„Nem lehet nem elfogódottnak lenni, hiszen a világ színháztörténelme 2023-ban itt, a Kárpát-medencében íródik” – fogalmazott Pataki András. Vidnyánszky Attila, az esemény egyik fő szervezője hozzátette: „A Színházi Olimpia hasonló elveket képvisel, mint a MITEM, amely nyitott, szabad, ütköztetni lehet a véleményeket, helye van egymástól gyökeresen eltérő gondolatoknak, és elfogadjuk egymás érvelését.”
Nem minden színház fogadta azonban kitörő lelkesedéssel a Színházi Olimpiát, illetve az arra fordítandó összeget.
Katona József Színház
A fővárosi Katona József- és Örkény Színház illetékesei korábban közölték például, nem kívánnak részt venni a programsorozatban. Pedig Máté Gábor, a Katona József színház igazgatója az Indexnek elmondta, Vidnyánszky Attila személyesen kereste meg telefonon. „Összehívtam a Művészeti Tanácsot, és hosszas mérlegelés után ezzel az indokkal utasítottuk el a meghívást: »A jelenlegi színházi helyzetben olyan súlyosak a hatalom által nem kedvelt színházak veszteségei, olyan mély az árok a két oldal között, annyira elmérgesedett ez a kibeszéletlenségekkel és rágalmakkal terhelt helyzet, hogy ennek feloldását elképzelhetetlennek tartjuk a nagyszabású Színházi Olimpián való közös részvétellel.«” – nyilatkozta.
Örkény Színház
Mácsai Pál, az Örkény István Színház igazgatója szintén reagált a portál megkeresésére: „Az Örkény István Színház meghívást kapott a Színházi Olimpiára, ám nem él a lehetőséggel. Döntésem oka, hogy a részvétellel közösséget vállalnánk az Előadó-művészeti törvény tartalmával és létrehozásának módjával, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításának tartalmával és módszerével. Nem mellékes az sem, hogy a rendelkezésre álló összeg területünkön olyan kivételes, hogy egy részéből is hosszú távon lennének megoldhatók szakmánkban alapvető problémák – például a független színházak és társulatok helyzete, amelyeknek zavartalan működése a kőszínházi gyakorlat mellett a magyar előadó-művészet jövőjének egyik záloga. A döntést társulatunk egyetértésével hoztam meg.”
Mint azt korábban megírtuk, a 2018-ig működő kulturális tao bevezetésének oka az volt, hogy extra támogatáshoz juthassanak a színházak, azonban az ötlet gyakorlati megvalósítása sajnos nem pontosan a tervek szerint alakult, hiszen reakcióként az önkormányzatok megnyirbálták a társulatok támogatásának mértékét. Ennek következtében egy idő után már nem arról volt szó, hogy plusz forrásból gazdálkodhattak a tao által, hanem – részben – más aktorok kerültek a támogató szerepébe.
A taót a nettó jegyárbevétel mértéke alapján lehetett igénybe venni, 80 százalékosan. Azaz 100 egységnyi eladott jegy után 180 egységnyi pénzből tudtak a támogatottak gazdálkodni.
A kultúrtaót végül 2018-ban megszüntették, mondván, a kulturális szférába kerülő nagyjából 35 milliárdos összeget egyenlőtlenül osztották el, és visszaélésekről is kezdtek beszélni illetékesek.
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter akkor így fogalmazott: „Miután a kormány áttekintette a tao-támogatások rendszerét, arra jutottunk, hogy
a kulturális területen jelentős visszaélések voltak, ezért új támogatási rendszert szeretnénk bevezetni.
Az eddigi ráfordítások nem csökkennek, az eddigi forrásokat a kormány jövőre is biztosítja, de nem ebben a formában, nem ebben a rendszerben.”
Zsedényi Balázs, a baloldalhoz több szállal is kapcsolódó Átrium operatív menedzsere a kulturális tao kivezetéséről szóló döntést tartja a jelenlegi helyzet beindítójának. A Portfóliónak azt nyilatkozta, „hogy a kulturális tao támogatások eltörlése ágyazott meg annak a helyzetnek, mely az Átrium bezárásához vezethet, azóta ugyanis a kiszámítható, teljesítmény-alapú pályázati rendszert felváltotta egy többlettámogatási struktúra, ennek keretében azonban nem kaptak támogatást, így forráshiányos helyzet állt elő”.
Fesztivál a fesztiválban
Az alapításának 200. évfordulóját ünneplő Miskolci Nemzeti Színház, valamint a kortárs magyar színházi seregszemlét szervező Debrecen az olimpia kiemelt helyszínei. Az ISTA (International School of Theatre Anthropology) műhelyként működik Pécsváradon Eugenio Barba szellemi irányítása alatt. A magyar bábszínházak és a táncművészek is egész országra kiterjedő programsorozattal csatlakoznak az olimpiához.
A programban utcaszínházi látványosságok éppúgy szerepelnek, mint szakmai események: könyvbemutatók, workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és konferenciák.
Az olimpia kínálatának szakrális vonulatát a passió-előadások jelentik.
A jubileumi színházi fesztivál központi eseményeit a IX. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) öleli fel a Nemzeti Színházban. A MITEM többéves sikere miatt nyerte el a Színházi Olimpia nemzetközi bizottságának bizalmát.
Magyarország legnagyobb színházi fesztiválján olyan szakmai óriások rendezéseivel és munkájával találkozhat majd a hazai közönség, mint Theodórosz Terzopulosz, Tadashi Suzuki, Romeo Castellucci, Szlava Polunyin, Heiner Goebbels, Eugenio Barba, Alessandro Serra, Liu Libin vagy Declan Donnellan. Lesznek bábos és táncfesztiválok, és fesztivált rendez az idén 100 éves Budapesti Operettszínház is. Az alternatív szcénát – többek között – a Jurányi Ház és a Bethlen Téri Színház képviseli. A Győri Nemzeti Színház a Duna menti teátrumokat fogja össze. Az amatőröknek és a diákszínjátszóknak szintén lesznek rendezvénysorozatai.
Nyitókép: atrium.hu és 10. Színházi Olimpia I 10th Theatre Olympics
Milyen eredményekkel zárult a magyar–török kulturális évad? Mit nyújtanak hazánknak a török és türk kapcsolatok? Ezekről is kérdeztük a Kulturális és Innovációs Minisztérium kormánybiztosát.
Eddig az autókról szakértett, most méretes álhírbe szaladt bele Vályi István, aki nemrég a külföldről pénzelt Partizánban panaszkodott a világra. Öt napja hivatalosan is megcáfolták, amit most hazudik.
Guruló devizák úgyszintén landoltak az elmúlt években hazai baloldali médiumokhoz a Soros-hálózattól, amerikai kormányzati forrásokból, nagykövetségektől, brüsszeli pénzcsapokból, NGO-któl.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 29 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Varga László és akkor mi a picsa van
2022. december 16. 21:02
A független színházak a piac mindenhatóságát hirdetik, ugyanakkor meg vannak sértődve, ha a piaci bevételeikből kéne megélni. Meghívták őket az olimpiára, s ettől úgy megsértődtek, hogy nem vesznek részt. Most az a lépésük következik, hogy Brüsszelben eljárást kezdeményeznek Magyarország ellen, mert Orbán kizárta őket a Színházi Olimpiáról.
Egyrészt érdekükben áll fenntartani a feszültséget, másrészt félnek, hogy Eszenyi Enikő sorsára jutnak. Ha valaki akármilyen pici gesztust tesz a jelenlegi problémák enyhítésére, a mainstream azonnal megbélyegzi.